– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar. Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor för åren 2026–2037. Det är 27 procent procent mer än tidigare planperiod.
Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.
Potten till drift och underhåll av järnvägen uppges bli 210 miljarder kronor. Underhåll av vägar föreslås få 354 miljarder kronor. I detta ligger en stor satsning på att återta eftersatt underhåll. Med de föreslagna satsningarna, uppger regeringen att allt eftersatt underhåll på vägsidan kan tas igen under planperioden.
På järnvägen tar det längre tid att komma till rätta med det eftersatta underhållet, men medlen räcker till att återta så mycket underhåll som Trafikverket bedömt vara möjligt att hinna med under perioden.
– Sveriges maskinentreprenörer välkomnar regeringens besked om ökade medel för att åtgärda landets stora infrastrukturskuld. Vi har drivit den frågan länge. Äntligen, nu händer det! säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.
Maskinentreprenörerna välkomnar satsningen, men flaggar samtidigt för att det ändå inte är tillräckligt och att Trafikverket måste bli en bättre beställare för att det inte bara ska bli mer pengar till infrastruktur och inte mer infrastruktur för pengarna.
– För att man ska få mer infrastruktur för pengarna - och inte bara mer pengar till infrastrukturen - krävs effektivare upphandlingar, ökad konkurrens och därmed ökad produktivitet i bygg- och anläggningssektorn. En viktig del av detta är stärkt beställarkompetens hos Trafikverket, säger Anders Robertsson.
Maskinentreprenörerna har tidigare framhållit att konkurrensen inom bygg- och anläggningssektorn är allt för svag, med ett begränsat antal stora aktörer, vilket leder till låg produktivitet inom infrastrukturområdet. Därför välkomnas regeringens krav på Trafikverket om att få till mer effektiva upphandlingar, där fler och mindre aktörer har möjlighet att lämna anbud.
– Sker inte detta, kommer pengarna inte räcka, den ökade ramen till trots, säger Anders Robertsson.