Det blir allt svårare att göra klipp på mässor. En standardmaskin från ett större lager kan dock fortfarande gå att få ett bra pris på, menar Maskinleverantörernas vd Björn Bäckström.

Publicerad den: 2018.5.21

Svårare pruta på mässa – men värt att prova

Spaning: Förr kunde en fräck prutning landa en riktigt bra affär på en maskinmässa. Nu är branschens marginaler mindre, men såklart lönar det sig alltid att försöka.

Låst innehåll

Vi har väl alla hört historier om råprutande köpare som sista dagen på mässan snackat till sig en redan lastad maskin till mirakelpris. Likt storfiskaren har en nöjd entreprenör fått en värdefull fångst med sig hem.

Men ligger det någon sanning bakom historierna? En rundringning tyder på att det nog är tunt med fakta bakom skrönorna, men ändå inte helt tomt.

– Visst går det att få bra pris på mässor. Det lönar sig alltid att försöka. Vi kanske har en av våra leverantörer på plats i montern, då kan de bjuda till lite extra vid direktkontakt med en köpare, menar Magnus Uppsten, säljare hos Amas Svenska AB.

Just mässornas möjlighet till möten poängteras av samtliga som Maskinentreprenören talat med. Magnus Uppsten menar att mässor är unika på det viset. Här träffas branschens alla aktörer och en kontakt mellan slutkund och tillverkare är möjlig.

Anders Ivarsson, en av delägarna av vagnstillverkaren Ivarssons i Metsjö AB, håller med om att mässans möjlighet till kontakt mellan maskin-ägare och maskintillverkare kan ge ett lägre pris.

Han framhåller också att direktkontakten har flera fördelar för kunden.

– Det ger en trygghet att få tala direkt med tillverkaren. Ett exempel är när en kund ska köpa
reservdelar eller extra utrustning till en maskin han redan har. Då kan det vara bekvämt att träffa oss och garanteras att beställningen blir rätt.

Anders Ivarsson känner väl igen historierna om lyckade mässaffärer, men menar att de inte längre är lika vanliga i Sverige.

– På mässor utomlands händer det att det kommer tuffa bud på maskinerna vi har i montern. Men det blir sällan något seriöst av det. Vi har egentligen inga förväntningar på att göra stora affärer på mässor, det är mer en fråga om att träffa kunder och eventuellt sälja reservdelar och extrautrustningar.

Martin Täljemark, säljare på Wiklund Trading AB, ser mässor som ett tillfälle att känna av potentiella kunders köpsignaler för att följa upp efter mässan. Han menar dock att det ibland faktiskt händer att affärer görs direkt på mässorna. Att prutning skulle kunna ge några stora prisavdrag känner han dock inte igen.

– De priser vi har på mässorna är så pass skarpa att det inte finns så mycket att pruta på. Men det är klart att folk försöker. För att få affären kanske vi kan lägga till en garanti eller ett tillbehör, inte pruta i reda pengar. Våra marginaler tillåter inte det.

För Markus Möller, försäljningschef för JCB i Sverige, är det tydligt att återförsäljarnas marginaler har krympt ner till en nivå som inte tillåter frikostiga prutningar.

– Förr fanns det mer luft i priserna och då skapades illusionen att det gick att göra en jättebra affär på mässa. Så är det inte längre, men det är absolut lönt att försöka. Vi kanske kan bjuda på frakten, eller skicka med något tillbehör.

Det finns en tydlig skillnad i hur de olika företagen ser på möjligheten att faktiskt göra avslut på mässor. Inte överraskande menar säljare av stora maskiner att det är relativt ovanligt att affärer görs upp på mässor. Det kanske fortfarande skakas hand, men då har affären i stora drag sytts samman i förväg. Tillbehör, utrustningar och mindre maskiner säljs oftare i oförberedda affärer.

Maskinleverantörernas vd Björn Bäckström fick nyligen anledning att ta upp frågan om hur långt köparen kan pruta i en maskinaffär.

– Tidningen ATL hade en webbenkät där läsare fick uppge hur mycket de prutat vid traktorköp. I en sammanfattande artikel sades kunder ha prutat ned priset med 30–40 procent. Priserna går dock inte att verifiera och det går heller inte att veta vad som ingått. Är till exempel maskinen begagnad, ingår garantier, hur är den utrustad?

Björn Bäckström förringar inte möjligheten att göra en bra mässaffär och menar att det fortfarande går att göra det utomlands, men håller det för osannolikt att det går att pruta så kraftfullt som webbankäten antyder.

– Maskinbranschen är inte speciellt lönsam. Under goda tider kan företagens avkastning vara 6–7 procent, men det mer normala är 1–1,5 procent.

Leif Hammarberg, regionansvarig vid Hydro-scand AB, sammanfattar resonemanget kring mässor och mässpriser.

– Mässpriserna är inte så vassa längre. I dag handlar det om att skapa kontakter och visa sina produkter. Vi passar till exempel på att visa tjänsten Slangexpress och även vår slangpressutrustning som gör det möjligt att pressa slang själv.

Text: Sofia Barreng

Publicerad den: 2018.5.21

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare