– Men det är inte bara inblandningen av lignin som ger asfalten dess låga CO2-avtryck. Asfaltmassan tillverkas i Svevias asfaltverk på Arlanda som helt drivs av bio-olja och med grön el. Dessutom består asfaltmassan av en hög andel återvunnen asfalt, så kallad returasfalt, säger Mattias Andersson, produktspecialist på asfalt, Svevia.
Det som är unikt för produkten är att en del av asfalten består av lignin som är en produkt från skogsindustrin. Lignin är en polymer som ingår i växters cellväggar och som ger virket dess styvhet och mekaniska styrka. Egenskaperna gör att lignin kan ersätta en del av det oljebaserade bindemedel som finns i asfalt, bitumen.
Håbo kommun är först i Sverige med att satsa på den klimatsmarta asfalten på en längre sträcka än någon tidigare gjort. Svevias uppdrag är att belägga en 1,7 kilometer lång sträcka från Fältvägen på Kalmarleden till och med skogsbrynet vid Ängsbackens förskola i Bålsta.
– Jag känner stor respekt för Håbos kommun för deras framsynthet. Det krävs alltid mod att vara först ut med att satsa på en ny produkt på en så viktig funktion som en kommunal väg är, säger Mattias Andersson.
Totalt kommer Svevia att producera närmare 1 200 ton asfaltmassa med lignin för uppdraget i Håbo.