– Det är glädjande att vi efter flera års negativ utveckling nu ser konkreta förbättringar i vägnätets skick. Det är en förutsättning för transportflöden utan störningar, men också för trafiksäkerheten. Men det är fortfarande stor skillnad mellan olika delar av landet och vi är ur den aspekten ett delat land, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
I samband med att infrastrukturpropositionen kom i höstas hävdade regeringen att underhållsskulden på vägnätet kommer att vara avbetalad vid nästa planperiods slut, 2037. Men det tror inte Transportföretagen och hänvisar till sin rapport:
– Vår analys visar att det inte kommer att gå att minimera underhållsskulden på så pass kort tid som sagt, även om det är en bra bit på väg. Vägunderhållet har varit underfinansierat under flera decennier, och det kommer därför att ta längre tid att hämta igen. Det finns alltså inte någon ”quick-fix” men regeringens aviserade, kraftiga höjning är naturligtvis ett stort steg i rätt riktning. Det stoppar fortsatt förfall och kommer att förbättra tillståndet på vägarna förutsatt att den består planperioden ut, säger Marcus Dahlsten.
Det är dock inte gjord någon analys på vilka resurser bygg- och anläggningsbranschen har att erbjuda när pengarna rullar in. När det gäller de statliga vägarna är kontrakten skrivna för stora områden vilket också minskar konkurrensen. Svevia har i det närmaste hälften av alla så kallade baskontrakt där uderhållsskulden ska regleras. Ingen av de aktörerna i systemet har tillräckligt med egna maskiner utan måste handla upp dessa som underentreprenörer. Och hittills har just dessa kontrakt inte varit de som maskinentreprenörer tycker är de mest attraktiva på marknaden. Bland annat för att det ofta innehåller ansvar även för snöröjning.
Regeringens planerade budgetökning uppgår i varje fall till 354 miljarder kronor för drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar i den nationella infrastrukturplanen 2026–2037. Det är ett tillskott på 157 miljarder jämfört med innevarande planperiod. Nyligen presenterades också ett tillskott på ytterligare 500 miljoner kronor för till vägunderhåll i regeringens vårändringsbudget.