Branschnytt
Tillverkaren JCB storsatsar digitalt
I nio år har JCB...
Micael
Publicerad: 2019-06-07
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-06-07
Lästid: 0 min
I nio år har JCB snickrat på sitt centrum för telematik och kundsupport. En investering på 76 miljoner kronor gör att man nu har 250 000 maskiner uppkopplade jorden runt.JCB har – inte helt ovanligt för britter – utvecklat ett helt eget system för hur de vill hantera sin digitala kundservice. Tekniken är självfallet byggd på kända kompeneter som finns i all telematik runt om i världen. Men britterna har organiserat det efter eget huvud, och bakom den gigantiska plåtfasaden vid huvudkontoret på brittsiska landsbygden i Rocester, inryms en imponerande digitalt center som snarst påminner om något man sett i en amerikansk science fictionfilm.Projektet går under namnet JCB Uptime Centres och håller reda på alla JCB-maskiner som är kopplade via bolagets telematik LiveLink. Tekniker sitter i liknande miljöer i Singapore, Santa Monica och Savannah i USA, samt i Pune i Indien.Idén är annars tydlig och enkel. Om någon maskin signalerar ett problem går informationen till närmaste leverantör i området som sedan kontaktar maskinentreprenören för att informera om vad som behöver göras. Det kan således handla om allt från vatten i tanken till ett misstänkt motorfel.Filosofin bakom den här utvecklingen är densamma som för andra tillverkare. Man har insett att kunderna inte har köpt en maskin, utan en funktion. Är maskinen inte produktiv så är den helt värdelös. Oavsett pris eller märke.Något överraskande men framför allt imponerande så har JCB byggt upp en så kallad Power Wall, en skärm som är drygt 18 meter lång och fyra meter hög med en imponerande upplösing på 6 000 gånger 1 200 pixlar, vilket alltså är klart bättre än en normal dataskärm. Det ser ut som om man tänker sig att Pentagons högkvarter ser ut i krig. Här breder sig en digital världskarta ut sig med information som gör sig gällande via ljus, text och grafik. Anledningen att JCB utformat sitt center på detta vis är att det enligt undersökningar förbättrar beslutsfattandet när det visualieras tydligt för medarbetarna hur det ser ut globalt.JCB har i också nyligen lanserat en app för mobilen till maskinförare som kan få serviceuppdateringar direkt istället för att behöva se vad som kommer in via epost.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.