maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Tjänster runt produktivitet allt viktigare för maskintillverkare

Volvo CE blev i maj delägare i amerikanska Vizalogix som specialiserat sig på digitala lösningar för maskinövervakning, service och teknisk support. Det är ingen slump. Tillverkarna gör sig redo för stora förändringar.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article - Rådgivningen är så viktig, att kombinera rätt maskiner med analys av arbetsplatsen, lämpliga digitala tjänster och lämplig utbildning. Efterfrågan av våra tjänster ökar och vi kommer att utöka verksamheten med ytterligare en konsult, säger Haglund, som ansvarar för så kallade produktivitetstjänster på Swecon. Foto: Volvo CE/Pressbild

Det är inte bara maskinentreprenörer som behöver vara på tårna för att hänga med i utvecklingen. De globala större maskintillverkarna tittar nu djupt in i en framtid där det antagligen inte kommer att räcka att tillverka och sälja maskiner. Tillverkarnas leverantörer börjar också fundera på vad som ska hända med intäkterna runt service och underhåll när elektricitet kommer in på marknaden. De flesta gör analysen att intäkterna kommer att sjunka på detta område.

Affären med Vizalogix stödjer Volvo CE:s strategi att växa utbudet av tjänster och digitalisering när data blir allt viktigare i anläggnings- och gruvflottor och hos återförsäljare av maskiner och utrustning.

- Detta partnerskap passar bra eftersom Vizalogix och Volvo CE har ett gemensamt mål att förbättra kundupplevelsen genom ökad effektivitet, drifttid och produktivitet, säger Scott Young, chef för region Nordamerika på Volvo CE. Men tekniken är inte bunden till Volvos maskiner - utan ska och kan locka kunder oavsett maskinflotta.

Uppsidan för Vizalogix är såklart att man får närmare kontakt och bättre tillgång till expertis på Volvo CE för att utveckla sina tjänster för branschen. Förenklat kan man säga att målet här är att ge maskinentreprenörer stöd och support i realtid i fält med att lösa både service och produktivitet.

I Sverige lanserar Swecon också allt fler tjänster av den här typen. Och det börjar bli en hel del nu. Caretrack, Bränslerapport, Connected Load Out, Conneckted Map, Dig Assist, Effektiv utlastning, Emma (för hantera laddningar), Haul assist, med mera. Snart lika många tjänstelösningar som antalet maskinmodeller.

Anna Haglund på Swecon som ansvarar för företagets produktivitetstjänster säger såhär:

– Våra kunder har olika drivkrafter, vanligtvis ökad kostnadseffektivitet, säkerhet eller minskade koldioxidutsläpp. Ibland är det en kombination av flera. Det spelar egentligen inte så stor roll, de flesta av våra produktivitetstjänster ger både kostnadseffektivitet och mindre utsläpp.

Nu handlar det om rådgivning till och med.

- Rådgivningen är så viktig, att kombinera rätt maskiner med analys av arbetsplatsen, lämpliga digitala tjänster och lämplig utbildning. Efterfrågan av våra tjänster ökar och vi kommer att utöka verksamheten med ytterligare en konsult, säger Haglund.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer