Det gick inte helt bra med snöröjningen förra vintern. Få har glömt incidenterna på E22 i januari och E4/E20 april där människor blev sittande i timmar på vägarna. Snöröjarna kom då inte fram. Och var hur som helst ute för sent.
På regeringens uppdrag har Trafikverket utvecklat en handlingsplan med nio åtgärder, som ska bidra till bättre förberedelser och effektivare hantering av väderrelaterade utmaningar på landets vägar.
– Jag räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och vi har sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga. Inför vintern har vi genomfört flera åtgärder, bland annat har den regionala ledningen stärkts så att vi kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser. För att hålla vägarna öppna och framkomliga har vi också infört ett tillfälligt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
För att kunna ta snabbare beslut och agera effektivt ska kompetensen hos tjänstemän i beredskap höjts. Man har också, som man säger, "fördjupat samarbetet med entreprenörerna för att säkerställa att de är fullt redo att möta vinterns utmaningar".
Sveriges Åkeriföretag välkomnar att Trafikverket särskilt pekar på betydelsen av fungerande halkbekämpning under alla väderförhållanden. Likaså intentionen att arbeta med förbyggande åtgärder på platser eller sträckor som identifierats som särskilt sårbara för framkomligheten.
Däremot saknas åtgärder för att tillföra fler snöröjningsresurser på landets vägar. Trafikverket pekar här på ett behov av att åtgärda organisatoriska brister, snarare än att tillföra ytterligare maskinella resurser.
- Antalet snöröjningsresurser har minskat under en längre tid i Sverige. Tillförandet av fler snöröjningsresurser ute på landets vägar krävs för att strukturellt vända trenden med en allmänt försämrad vinterväghållning. Här hade vi velat se tydliga satsningar, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag.