– Med Svenska Truckers vill vi fortsätta visa upp en modern framtidsbransch där tittarna får komma nära några av alla kompetenta yrkesförare ute på vägarna och se deras verklighet, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag och fortsätter:
– Ett av målen med serien är att få fler att söka sig till branschen, och vi är otroligt glada att allt fler är intresserade av vår verksamhet och kan tänka sig en framtid som lastbilschaufför.
Enligt en färsk undersökning från Novus har nära hälften, 47 procent, av svenska befolkningen hört talas om Svenska Truckes. En siffra som visar seriens popularitet. Samma undersökning visar att hela 83 procent av svenska folket anser att branschen utgör en viktig samhällsfunktion, 39 procent av de tillfrågade har en positiv bild av yrket och 74 procent anser att yrket passar både kvinnor och män. Sedan Svenska Truckers började sändas har även ansökningarna till landets transportgymnasier ökat stadigt. Ett resultat som SÅ räknar med att Svenska Truckers bidragit till.
– Svenska Truckers har tagit åkeribranschen och chaufförsyrket till de svenska hemmen. Att öka allmänhetens kännedom om och förståelse för vår bransch är viktigt, inte minst för återväxten till yrket och här har Svenska Truckers levererat, avslutar Rickard Gegö.
Undersökningen genomfördes under våren 2021 av Novus på uppdrag av Sveriges Åkeriföretag. Syftet var att ta reda på allmänhetens kännedom om åkeribranschen, jobbet som lastbilschaufför, TV-serien Svenska Truckers och organisationen Sveriges Åkeriföretag.