maskinentreprenoren logo

Branschreportage

Ungt gäng med driv

Att vara ung och oerfaren...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Att vara ung och oerfaren behöver inte vara någon nackdel. När Olle Strandh anställer väljer han yngre medarbetare.– Då kan jag lättare forma dem, konstaterar han med ett leende.Kylan har just anlänt till Norr­köping när Maskinentreprenören träffar Olle Strandh på en industritomt nära centrum. Här hyr han plats för sina maskiner och redskap. Utmed väggen på en container står en ordnad radda spadar, några rör ligger redo och en trave stockmattor väntar på att lastas. En hjulgrävare och en bandgrävare samsas med en hjullastare och en lastbil. Mellan maskinerna går Annabel Ventonen med en fettspruta i näven. Hon passar på att ge snurror och gripar en översyn, kollar slangar och oljor, när maskinerna nu fått ett par dagars vintervila. Resten av gänget i den sex personer starka firman är ute på olika uppdrag. När översynen är klar ska Annabel ut och sanda, kylan medförde behov av halkbekämpning och med lite tur kanske det kan bli lite snö att ta hand om.Olle Strandh är ensam ägare av företaget GMG Mark AB. Firman startades 2003 när Olle efter några år som anställd betonghåltagare och förare av rivningsrobot ville ha ut mer av sin yrkeskarriär. Som så ofta var det dock slumpen som fick det att hända.– Jag köpte hus och behövde fixa lite med tomten så jag köpte en minigrävare. På den vägen är det. För att finansiera den första gräv­maskinen sålde Olle sin motorcykel, det var ju bara tillfälligt det här med gräv­andet och en ny hoj skulle snart köpas igen. Men som så ofta blir det inte som man tänkt. Olle växlade istället över till att jobba i egen firma och göra grävandet till sitt yrke. Någon ny hoj blev det inte. Men Olle stod inte ut så värst länge som ensam företagare. Det blev för ensamt. För att ha någon att snacka med om dagarna övertalade han en gammal kollega att bli GMG Mark ABs förste anställde. Ännu en grävmaskin köptes in och firman inledde sin tillväxt.– Första praktikåret är praktikanterna som gratis modellera. Bara att forma, menar Olle Strandh som ser en fördel i att anställa yngre medarbetare.Så här i efterhand är Olle helt bestämd på att han aldrig haft som målsättning att växa. En arbetskamrat att dela dagarna med var enda orsaken till den första anställningen, sen har det bara rullat på. Under åren har han dock gjort sina rekryteringar med omsorg. Han har satt i system att välkomna praktikanter från ortens utbildningar och han har inte varit rädd för att erbjuda provanställningar och även anställa yngre medarbetare. Olle är med sina 53 år idag helt klart äldst i firman påpekar han och förklarar att det långt ifrån är en slump.– Det är ett ungt gäng och det passar mig bra, jag är rätt så barnslig. Det är viktigt att vi rockar ihop, garvar han. Men bakom skrattet ligger allvaret. Olle vill ha det på sitt vis i firman, och att jobben blir gjorda som han vill ha dem. Därför väljer han att anställa yngre medarbetare och får då möjlighet att forma dem som yrkespersoner.– Jag är noga med att driva företaget så att jag själv skulle vilja vara anställd här, förklarar han bestämt och antyder samtidigt att det inte alltid är de hårda värdena han syftar på, även känslo­mässiga värden väger in. Helt enkelt är det dock inte alltid.– Generation X är inte helt lätta att ha att göra med. Jag har en dotter i den åldern så jag är van och kan kommunicera med dem, men de kan vara frustrerande. Och Sverige begick ett enormt misstag när allmänna värnplikten avskaffades. Det är nog den sämsta som kunde hänt det här landet. Olle skrattar, men det hörs att han menar allvar och han tillägger att han nog aldrig varit rädd för att uttala sig och vara kontroversiell. Att konstatera att killar är sämre på att hålla ordning och att grejorna tenderar att gå sönder lättare än när tjejer sitter vid spakarna är han inte rädd att säga.– Titta bara på den där kartongen som ligger där borta. Jag är helt säker på att killarna aldrig skulle plocka upp den, men det skulle en tjej göra. Tanken på att försöka få en tjej med i gänget kom när Olle läste en artikel om en kollega som anställt kvinnor som dumperförare.– Det handlade om ett jobb i en våtmark och företaget hade köpt dumprar på band för att klara förhållandena. Resonemanget var att killar alltid ska testa gränserna och säkert kört fast dumprarna trots banden. Man vill ju alltid kolla vad grejorna tål…Att det blev just Annabel Ventonen som fick uppdraget att vara tjejen i GMG Mark AB var dock inte direkt Olles förtjänst. Annabel fick lägga lite energi på det.– Med tiden vill jag lära mig att hantera maskinstyrning, säger Annabel Ventonen och Olle Strandh hummar något om att det ju finns enklare, billigare, system att köpa.– Jag vet inte hur många gånger jag ringde, men till slut så nappande han ju, berättar hon. Annabel är utbildad maskinist och anläggare och har tidigare jobbat i ett större företag med 60-talet anställda. Men det passade inte hennes målinriktning. Hon vill lära sig så mycket som möjligt om sitt yrke och såg att ett mindre företag med varierande arbetsuppgifter skulle vara bättre för henne. Därför slog hon Olle en signal. – Jag var nog lite långsam ur start­groparna när Annabel ringde, erkänner Olle och ursäktar sig med att det faktiskt var under semestern. Ganska snart insåg han dock att Annabel verkade vara rätt person.– Det handlar så mycket om personkemi. I den här lilla firman måste man förstå varandra och funka ihop. Sen hade hon ju också den fördelen att hon ville göra alla typer av jobb. Killar överlag är så maskinkåta så de vill ju helst inte ner i gropen, men det är Annabel inte rädd för. Att Olle kör raka puckar och tydliga budskap, han är helt klart chefen i firman, har Annabel inga problem med. Samtidigt är hon inte rädd för att säga vad hon tycker.– Klart jag vågar säga till om jag inte tycker lika som Olle, men bara om det är motiverat, aldrig en massa tjafs. Att ha en tjej i firman, som dessutom spelar rugby och kör sidvagnscross, visade sig också ha ett oväntat positivt värde. En samarbetspartner lade ut filmer på Youtube och snart hade flera hundratusen personer tittat.– Jag bestämde mig redan från start att aldrig lägga pengar på marknadsföring och reklam för min firma, funkar det inte med mun mot mun-metoden så funkar det inte ändå, hur mycket reklam man än gör, nu har det genom åren ändå blivit lite reklam, men ganska så sparsamt, berättar Olle och konstaterar att det finns andra sätt att profilera sig än de klassiska. Inför ett av firmans större jobb nyligen valde han därför att hyra in en fotograf.– Det var en brorenovering för Svevia som vi gjorde i höstas. Jag har alltid gillat idén med timelapse och nu gjorde vi en film över hela jobbet, som tog 12 dagar. Filmen ligger ute på företagets Facebook- och Instagram-konton och visar brobytet från start till mål. Att Olle är stolt över utförandet är han inte rädd för att visa. Firmans samtliga medarbetare och maskiner krävdes för att gå i land med uppgiften och trots motgångar med till exempel en oväntad översvämning slutade allt väl. Att visa vad företaget går för är viktigt menar Olle. Han arbetar till större del mot privatkunder, drygt två tredjedelar av uppdragen kommer från dem, resten är företagskunder som till exempel Svevia eller andra entreprenadbolag. Att använda sig av sociala medier är ett sätt att skapa ett gott rykte. Att göra ett gott jobb är ett annat.Annabel Ventonen sökte sig till GMG Mark AB för att få om­växlande arbetsuppgifter.– Mest gillar jag att köra grävmaskin, göra asfaltsjusteringar och gräva för dräneringar.– Vi jobbar alltid för att det ska bli bra. Vill jag själv bo här, alltså duger detta åt mig ifrån kundens perspektiv? är frågan vi alltid ställer oss när vi är på jobb hos en privatkund, konstaterar Annabel. Just kontakterna med privatkunder kan vara lite svårare menar Olle. Erfaren­heten har lärt honom att tydlig kommunikation och raka puckar är avgörande.– Det är ibland som om vi talar olika språk. Att förklara ett jobb för vissa kunder är nästan omöjligt och ibland får jag själv göra offerförfrågningsunderlaget åt dem. Det går inte ens att få vissa att skriva en enkel lista över vad de vill ha gjort. Under den typen av förhållanden är det dock lätt att missförstå varandra och Olle är fullt medveten om hur viktiga hans anställda blir.– Min firma är ingen guldgruva. Man måste jobba och fakturera som en tjackskadad ekorre för att det ska funka, Olle Strandh är realist men älskar sitt jobb.– Jag kanske bara träffar kunden den halvtimme när vi kommer överens om att göra jobbet. Sen litar jag ju helt på att mina medarbetare fungerar som mina förlängda armar och ser till att allt funkar bra. Faktiskt är det så att det även i den här situationen är en fördel med tjejer på jobbet. Det blir en sorts mjukt värde. Annabel håller med:– Jo, de snackar nog på ett lite annorlunda sätt med mig, menar hon. Hur det blir i framtiden med rekryteringar av ungdomar och praktikanter låter Olle vara osagt. Han har aldrig haft några planer att expandera sitt företag, det har bara hänt. Ett är han dock säker på, han ser varje vinter till att ha jobb för alla, han är inte sugen på att byta personal i onödan.– Vi är ett så bra gäng nu, jag ser till att det finns arbetsuppgifter, vad det än är, för jag har inte lust att bryta upp teamet. Vi hade en tillfällig medarbetare från ett annat företag på plats för ett tag sedan och när han åkt hem skickade han ett sms och berättade hur bra han trivdes att arbeta med oss. Det kopierade jag och skickade runt i vår chatgrupp. Det var jätteroligt att få höra, det blev liksom ett kvitto på att det vi gör funkar och är bra. Det finns dock en förändring i firman som skulle kunna locka Olle. Han saknar ibland någon att bolla med när offerter ska läggas.– Det skulle vara skönt att han någon typ av kompanjon, man är ju lite ensam och utlämnad ibland. Men sekunden senare kommer motargumentet:– Som det är nu behöver jag inte tjafsa med någon. Känns det bra så kör vi på det.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer