Publicerad den: 2019.2.7

Utmanande berg flyttas

Uncategorized: Det finns bergschakt och det finns bergschakt. Få kan mäta sig med projektet som just nu är på gång vid Landvetter Flygplats. En halv miljon kubikmeter ska bort för att ge plats åt ett nytt logistikcenter.

Låst innehåll

Gunnar Olsson var med redan när Landvetter byggdes på 1970-talet. Idag spakar han Sydsveriges kanske enda D10T.

Exakt klockan två står sprängarna redo att skjuta sin salva. När berg ska sprängas bort med en flygplats som närmaste granne gäller lite speciella regler.

ANNONS:

– Vi har bestämda tider som vi får spränga, berättar Svevias produktionschef Johan Lindqvist. Det får ju inte komma några flygplan just när vi ska till att skjuta av en salva.

Landvetter är Sveriges näst största flygplats med 65 000 starter och landningar under ett år. Det blir i genomsnitt 180 starter och landningar per dygn vilket gott förklarar varför timingen är så avgörande när hela 500 000 kubikmeter berg ska bort.

Arbetet påbörjades i november med avverkning och uttransport av skog. Området är stort, cirka 25 hektar, och Johan Lindqvist blev lite förvånad när skogen försvann.

– Jag visste ju att det var ett bergigt område vi skulle arbeta på, men att det var så kuperat kunde jag inte föreställa mig förrän skogen var borta.

Som mest ska marknivån sänkas med 16 meter för att sedan terrasseras upp två meter. Större delen av området utgörs av ett stort berg, men här finns också låglänta partier med mossmark. Sedan projektet inleddes har vädret under merparten av tiden varit gynnsamt. Men under några dagar i slutet av vintern kom så mycket snö att flyg fick ställas in och markarbetet blev lite besvärligt. I övrigt har det mesta flutit på enligt plan.

Projektet, som fått namnet Logistics Park 1, är ett första steg i en jättelik satsning på logistik och infrastruktur kring Landvetters flygplats. Anläggningen blir en del av Landvetter Logistikpark som i sin tur blir en del av Göteborg Airport City.

Utvecklingen av Västsveriges eget Airport City beräknas pågå under lång tid, cirka 30 år, och området är valt med omsorg. Landvetter ligger strategiskt placerat mellan Västsveriges största städer Göteborg och Borås. Inom fyrtio minuter från flygplatsen bor cirka en miljon personer, inom fem år tros siffran stiga till 1,5 miljoner.

Via Landvetter flygplats passerade 2015 6,2 miljoner flygpassagerare, men det stannar inte vid enbart flyget. I planerna ligger även en tvåspårig höghastighetsjärnväg med förbindelse till Göteborg och dess hamnar samt vidare österut mot Borås och Stockholm. Den ligger dock lite längre fram i tiden och beräknas färdig först 2026.

Landvetters ägare Swedavia ser Göteborg Airport City som ett av Västsveriges bästa logistiklägen, men även som en utmärkt plats för kontorsbyggnader, handel, hotell och konferensbyggnader. Totalt kommer området att omfatta två miljoner kvadratmeter och flera av byggnaderna kommer att ligga inom synhåll från riksväg 40 vilket medger att de kan användas som annonspelare. Idag arbetar nästan 4 000 personer enbart på Landvetter, när Airport City är på plats uppskattas hela 10 000 personer arbeta i området.

Logistics Park 1 byggs av fastighetsutvecklaren Bockasjö AB som tillsammans med Swedavias fastighetsbolag Swedavia Real Estate AB står som beställare för projektet. Totalt kommer tre lager- och logistikanläggningar att byggas här. Svevias kontrakt för markarbetena ligger på 57 miljoner kronor och jobbet ska vara klart i mars nästa år.

Över den avklädda bergsknallen mellan Schenkers lagerlokaler och riksväg 40 rör sig hela tiden ett myller av gula maskiner. Tre dumprar är fullt sysselsatta med att betjäna en nittiotons grävmaskin som med en gigantisk skopa långsamt men säkert demonterar det enorma berget. En A25a kommer sakta rullande med ett storlass sprängmattor som den får hjälp att lasta av vid en av de tre borriggarna.

Det grå- och rosaskimrande berget är täckt av självlysande trattar i långa perfekta rader. Borriggarna från underentreprenören Scandrock Maskin AB har metodiskt arbetat sig från kant till kant av berget och förberett det för sprängning.

Pär Kahn är arbetsledare och berättar att stenblocken från det sönderskjutna berget efter varje salva måste flyttas isär för att nästa sprängning ska fungera. Det innebär att planeringen är mycket viktig för att arbetet ska flyta. Men berget självt har denna gång satt käppar i hjulet.

– Jag har aldrig sett så mycket skut som här, säger Pär Kahn och ruskar på huvudet åt de oformliga stenblocken.

Han är inte ensam om att le uppgivet åt situationen. Marton Gerstenmayer är arbetsledare för underentreprenören Trestads Gräv & Traktorcentral och han berättar hur de besvärliga stenblocken fått företaget att ta till extrema åtgärder.

– Vi köpte en rejäl bandtraktor när vi fattade hur svårsprängt det var, berättar han. Det är en Caterpillar D10T som vi kört ner från Boden, det gick åt tre last­bilar och bara transporten kostade 300 000 kronor.

Nu arbetar Sydsveriges enda D10T med att bygga terrass av de hopplöst formade stenblocken.

– Maskinen har den kapacitet som vi behövde, men den slukar också en hel del bränsle, hela 120 liter per timme drar V12:an i sig när den jobbar på som mest.

Marton Gerstenmayer berättar att den enorma bandtraktorn på 66 ton och nästan 650 hästkrafter är en av sexton enheter som hans företag just nu har på plats. Den minsta grävmaskinen är på 21 ton och den största på 90 ton. Två bandtraktorer finns också här och snart ska de sex dumprarna få sällskap av en bergtruck.

Tre av dumprarna kör i skytteltrafik med lättare material, det är torvmossen som fyller det låglänta området som ska bort. En grävmaskin med gallerskopa från en hjullastare lyfter skoptag efter skoptag med drypande torv. När det mesta av vattnet runnit ur hamnar lasset i dumperkorgen.

Strax intill landningsljusen knappt hundra meter bort tippas lasset av. Här byggs en upp till sju meter hög vall som ska hålla de våta torvmassorna på plats. Så här nära inflygningen kan ändå inget byggas så här passar det bra att skapa en ny våtmark.

Några stora stillastående vattenytor får det dock inte bli tal om. Då kan fåglar samlas och det är helt otänkbart i närhet av en flygplats.

Lass efter lass av torv körs bort och den forna sumpmarken fylls långsamt och metodiskt med sten från det bortskjutna berget. Allt material ska stanna inom området och Johan Lindqvist dribblar dagarna i ända med siffror för att få all förflyttning att flyta så smidigt som möjligt. Antalet maskiner anpassas kontinuerligt efter behov. Dumperantalet varierar mellan sex och tio och antalet grävare varierar mellan fem och tio. Här finns också tre borriggar, två bandtraktorer och cirka 25 personer som arbetar.

De flesta bor i en husvagnspark som tillfälligt inrättats mellan arbetsplatsen och infartsvägen till flygplatsen. Var och varannan minut mullrar ett flygplan förbi och bullret från vägarna upphör knappast aldrig.

I husvagnsparken bor folk från hela södra Sverige. Just västgötar är det ganska ont om på arbetsplatsen även om det finns några stycken. Själv kommer Pär Kahn från Mariannelund i Småland och är rätt så van vid att jobba hemifrån.

– Det har väl hänt att vi haft något uppdrag hemma i Småland så att jag kunnat åka hem på kvällarna, men mest blir det ju att vi ligger borta.

Att åka på husvagnssemester med familjen står alltså riktigt lågt på önskelistan, även om det faktiskt hänt någon gång. Den gången var det nog dock mest för att demonstrera hur ocharmig en natt i husvagn faktiskt är.

Ett stenkast bort ligger en snabbmatskedja, men Pär Kahn ruskar bara på huvudet.

– Visst vore det enkelt att gå dit ner och äta, men man måste ju tänka på vad man äter. Det får bli att laga matlådor på helgen även om det går åt ganska många under en vecka.

Veteranen Gunnar Olsson har fått förtroendet att spaka den nyinköpta gigantiska bandtraktorn. En uppgift som han tar ganska lugnt. Det är inte första gången han bygger terrass med bandtraktor, men han håller med Pär Kahn om att förhållandena är rätt exceptionella.

– Jag har aldrig varit på ett ställe med så mycket skut, stenen är liksom grovkornig.

Han borde dock ha varit förberedd för det är inte första gången som värmlänningen Gunnar Olsson är på Landvetter och jobbar.

– Redan när flygplatsen byggdes var jag här, det var 1975, men då råkade vi inte på något berg som var så besvärligt som det här.

Genom åren har Gunnar Olsson suttit i det mesta i maskinväg. Bandtraktorer från D5 och uppåt har varit hans favoritmaskiner. Men det har inte alltid varit lika bekvämt i hytten som nu.

– Jag minns hur det var innan vi fick klimatanläggning. Det kunde vara både 60 och 80 grader i hytten. Då är det mycket bättre nu.

Att det skulle vara något speciellt med att spaka en så pass ovanlig maskin som D10:an tycker han inte.

– Den är precis som vilken bandtraktor som helt, bara större.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text: Sofia Barreng Foto: Anna-Lena Lundqvist

Publicerad den: 2019.2.7

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!