Bauma 2022 är utsålt sedan länge. 200 tusen kvadratmeter inomhus och 400 tusen kvadrat ute. Drygt 3000 utställare från 60 olika länder kommer att finas på plats.
– Bauma är därmed världens största mässa alla kategorier, konstaterade Klaus Dittrich, vd och ordförande för Messe München som arrangerar Bauma.
Klaus Dittrich dök upp när Bauma arrangerade en omfattande pressträff i München i juni. Där gick han igenom hur Bauma är tänkt i höst. Vad som är på agendan. Det första nyckelordet han då passade på att nämna är hållbarhet. Sedan kommer även de andra: digitalisering, autonomi, elektrifiering med mera. Utställarna är helt klart med på noterna, hållbarhet är i centrum och framtiden. Men faktum är att det gäller även världens största utställning – Bauma.
På ett sätt är allt som vanligt, Bauma handlar om utställarnas produkter och tjänster som nu ska få möta sina kunder på riktigt efter två års paus på grund av pandemin. Flera internationella maskinmässor har ställts in, skjutits fram och försökt göra comeback. Men Bauma blir nu först ut genom att modigt och bestämt trycka på knappen och öppna denna megamässa i oktober.
Samtidigt har Volvo CE, Metso, CNH, JCB, JLG, valt att inte delta i år. Caterpillar låter tyska leverantören Zeppelin hantera Bauma själva. Case (CNH) har till och med utryckt att man i år satsar på ett mer hållbart eventkoncept. Precis som Volvo CE vill bolaget undersöka mer hur det går att utveckla fler lokala kundmöten och kombinera med digital kommunikation på olika sätt.
Att det är mer hållbart med digitala möten är inte överraskande. Stockholms universitet gjorde en studie som visade att digitala möten är mer än 1000 gånger mer hållbara om man räknar resor med flyg. Själva resandet är ofta beräknat till att stå för 70–90 procent av klimatpåverkan vid mässor.
Bauma och Messe München har ju självfallet tänkt på detta och diskussioner om hur man bäst drar ner på klimatpåverkan pågår. Tidningen Maskinentreprenören har talat med flera utställare om just detta, och samtliga är medvetna om att det nu har uppstått ett dilemma. Samtidigt som utställarna har fokus på hållbarhet så flyttar man mängder av maskiner och människor till en plats för att träffas.
– Vi borde tänka på det, jag har inget bra svar egentligen, säger Hyundais produktchef Peter Sebold.
Topcons försäljningschef i Europa John Downey berättar att bolaget har tänkt om på senare tid och lägger mer tid på lokala och mindre road shows nu för tiden. Att Bauma gör ett stort klimatavtryck har han såklart insett.
Volvo Penta vill vara på plats för att visa andra stora tillverkare att bolaget kan leverera elektriska drivlinor. Melissa Zhuo som tidigare har arbetat i bilindustrin gör en reflektion:
– Bilsalongerna har blivit färre och mindre. Geneves bilsalong har ställts in flera gånger nu. Det är nog troligt att det blir fler lokala marknadsaktiviteter som kompletterar, säger hon.
SSAB som just nu vill lansera sitt fossilfria stål globalt är på plats på Bauma. Johan Anderson som är global marknadschef för SSAB konstaterar att konflikten mellan Bauma och klimat finns.
– Jag tror också besökare tänker på detta, och det kan bli färre besökare än vanligt till Bauma i år. Jag tror det kommer färre från USA, till exempel. Men vi har planerat för det, vi har halverat vårt engagemang på årets Bauma. Vi är färre i personalen som åker hit också, säger Anderson.
Hitachi har diskuterat just detta nyligen. Att det inte är hållbart att Bauma växer mer just nu. Det finns en gräns och den är ungefär här där mässan befinner sig nu.
– Vi diskuterar ju hur vi som bolag kan bidra och att bli mer hållbart. Fler maskiner kanske borde säljas inom uthyrning och användas mer effektivt av fler istället för att det bara tillverkas fler maskiner hela tiden, säger Bil Drougkas, som är Hitachis produktchef i Europa.
Mässbranschen är dock inte ovetande om den här trenden. När AMEX GBT ställde frågan nyligen svarade 83 procent att man jobbar aktivt med minskad klimatpåverkan. Bauma har gjort en ambitiös satsning där varje besökare och utställare kan lägga till 5 euro på sina biljetter och därmed investera i olika klimatförbättrande projekt. Bauma har själv som mål att bli koldioxidneutral som mässa 2030