Volvo L120F Tillverkningsår: 2010. Motoreffekt: 179 kW. Vikt: 21 ton.

Publicerad den: 2019.6.13

”Vid udda tider fick åkarna lasta själva”

Jag och min maskin: När Gunnar Johansson svänger förbi sin bergtäkt i slutet av maj råder lugnet. En lokal åkare lånar hjullastaren och lastar sin lastbil med släp, men i övrigt råder stillhet.

Låst innehåll

Den stilla fredagseftermiddagen i Tumbäcks grusterminal är den första på länge. Sommaren 2017 tog nämligen en dramatisk vändning för Gunnar Johansson och hans täktverksamhet. Då stod vägbygget i närheten oväntat utan bergtäkt. Närmast till hands låg Tumbäcks grusterminal, ägd av Gunnar och hans kusin.

Hade ni kapacitet att leverera med så kort varsel?
– Vi gick direkt och köpte en hjullastare till. Tidigare brukade vi köra ut mellan 70 000 och 80 000 ton per år. Ombyggnationen av väg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö gjorde att vi kom upp i nästan 400 000 ton. Då behövdes det två maskiner för utlastningen.

ANNONS:

– Både jag och min son Michael, som är delägare i entreprenadfirman, körde så mycket vi kunde med våra två hjullastare. Vid udda tider fick åkarna lasta själva.

Har ni drivit bergtäkt länge?
– Den har varit en del av ett företag jag drivit med min kusin. Vi köpte Tumbäcks gård 1986. Då drev vi lantbruk med spannmål och potatisodling. I samband med ett pågående generationsskifte beslutade vi att dela upp verksamheten i lantbruk och entreprenad. Det är min kusin som är lantbrukaren och jag och min son har entreprenadverksamheten.

– Täkten öppnades för tjugo år sedan av Svevia, som har täkttillståndet. Sedan sju år tillbaka sköter vi utlastningen och för två år sedan startade vi Tumbäcks Entreprenad AB.

Gunnar Johansson

– Vi fick en rätt rejäl start på företaget!

Har ni material av bra kvalitet och tillräckliga mängder?
– Berget krossar bra här och vi har mycket kvar att hämta i täkten. Hela området är inte utnyttjat ännu och det går att ta mer neråt, vi ska snart sänka nivån med 18 meter.

– Hildings Bergsprängning AB i Borås står för avtäckning, borrning, sprängning och krossning. Själva står vi bara för utlastningen, men det har varit långa dagar sedan vi började leverera till vägbygget.

– En gång stod 18 bilar med släp här över natten. När vi drog igång igen på morgonen kom tio bilar till!

Blev det kaos med så mycket bilar?
– Nej, åkarna ordnade upp det bra. Det är ju bättre för dom att lasta och vänta hos oss än att stå vid vägbyggen och vänta på att få lossa.

Nu är jobbet på 26/47 nästan slut, har ni tillräckligt med andra kunder?
– Jodå, det byggs bland annat i Bränninge inte långt härifrån. Dit levererar vi material till husgrunder. Befolkningen i Habo ökar ständigt och Trafikverket bygger om rondellen vid Hedenstorp längst upp i Göteborgsbacken, där behövs också material.

Hur använder ni hjullastaren, är det bara i täkten?
– Ja, den går mest i täkten, men det händer att vi gör någon lossning med den.

– När vi gjorde generationsskiftet och startade Tumbäcks Entreprenad tyckte juristen som hjälpte oss att vi skulle skapa en hemsida till det nya företaget för att få kunder. Det har vi inte gjort ännu, men det kan komma med tiden.

Text: Sofia Barreng Foto: KG Z Fougstedt

Publicerad den: 2019.6.13

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare