Hur stor är den här verksamheten idag inom Volvo CE, eller är det mest på papper ännu?
– Vi är en kärna på cirka 25 personer som arbetar på heltid med denna verksamhet nu, och sedan har vi ett nätverk inom bolaget och jag tror att vi globalt i Volvo CE är cirka 100 personer som just nu fokuserar på detta, säger Gunnar Thorud.
När började ni tänka på detta sätt inom Volvo CE?
– Det började år 2020. Då kom idén som blev det vi här har berättat om. Vi satte då upp en enhet inom företaget.
Niklas Mörkberg har jobbet att se till att de digitala tjänsterna i det här paketet kommer ut, blir lättbegripligt och faktiskt kommer till användning. Volvo CE har konstaterat att man då måste ut på arbetsplatserna och ha direktkontakt, ge utbildning och finnas där med support och närvaro. De här digitala tjänst-erna går inte att leverera och sedan låta kunden sköta det själv, är analysen.
– Vi ska alltså med detta skapa värden hos kunden, säger Gunnar Thorud.
Men hur har det blivit så här, det är en stor förflyttning som kommer att kräva ny kompetens även inom Volvo CE.
Robert Nilsson som arbetar med Mörkberg och Thorud säger:
– Ska man vara helt ärlig så är ju nästan alla tillverkade maskiner idag ungefär lika bra. För att lyckas måste vi såklart rekrytera nya kompetenser, och det arbetet pågår. Vi ska sälja mer av dessa tjänster, även om maskinen också är central. Men de här tjänsterna ska fungera med alla maskintillverkares maskiner, fast helst med Volvos såklart. Vi har nu utvecklare som bara arbetar med det här för oss nu både i Indien och Polen.
Robert Nilsson har även arbetat för Swecon och förstår att Volvos nya affärs-modell skapar frågetecken även hos Swecon.
– Leverantören ska vara med här, men jag förstår ovanan med att det nu är Volvo som pratar med slutkunden. Det är ju nytt, säger Nilsson.
Kommunikationsavdelningen på Volvo CE har jobbat hårt redan och mer lär komma. Presskonferensens (Volvo-dagarnas) slogan var ”Förändringen börjar här”. Och det är nog en underdrift. Ordet revolution hade funkat.