Maskinentreprenörens Teknikpris 2018 går till Volvo CE för projektet Electric Site

Publicerad den: 2018.12.17

Volvo CE får Teknikpriset 2018

Teknikpriset: Maskinentreprenörens Teknikpris 2018 går till Volvo CE för projektet Electric Site, där eldrivna och förarlösa maskiner testas i skarpt läge.

Låst innehåll

Tanken med forskningsprojektet Electric Site är att i skarpt läge testa materialhantering i en bergtäkt med eldrivna maskiner och förarlösa maskiner. I förlängningen är målet att få helt utsläppsfria bergtäkter. Men det handlar även om att få självkörande maskiner att fungera ihop med maskiner med förare på en verklig arbetsplats. Det handlar om säkerhet, organisation och styrning. Volvo CE får Maskinentreprenörens Teknikpris 2018 för forskningsprojektet Electric Site med följande motivering:

”Volvo CE tar sitt forskningsprojekt Electric Site ut i skarp produktion. Det fungerar och har nått resultat utöver förväntan. Mycket tyder på att detta är början på en revolution av branschen.”

ANNONS:

– Vi är stolta att tilldelas Maskinentreprenörens Teknikpris 2018 för Electric Site. Det är ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg mot hållbarare lösningar för våra kunder, säger Anne Bast, Vice President Corporate Communication på Volvo CE.

Testprojektet genomförs av Volvo CE och Skanska i en bergtäkt i Göteborg. Arbetscykeln ser ut så att en kabelansluten elektrisk grävmaskin matar en elektrisk kross. Materialet transporteras sedan av åtta batterielektriska förarlösa lastfordon från den primära mobila krossen till den sekundära fasta krossen. Slutligen organiseras krossmaterialet av en elhybrid hjullastare.

Electric Site – en elektrisk grävare matar en elektrisk kross. Åtta batterielektriska förarlösa
dumprar transporterar materialet mellan två krossar och en hybridhjullastare sorterar materialet.

Dumprarna HX2 rullar själva upp och laddar sina batterier efter varje cykel innan de går ut igen. Hybridgrävaren EX1, som är en konverterad EC750, tar sin el från en kabel. Hjullastaren LX1 har separata hjulmotorer och litiumbatteri och kan arbeta 30 minuter utan dieseldrift. För att klara krossverksamheten med dessa maskiner behövs två maskinförare samt en helt ny yrkesgrupp – kontrolloperatör, som övervakar cykler och arbetsplats.

Till sin hjälp har denne ett kontrollsystem som övervakar operationen och ser till att de förarlösa maskinerna är där de ska och inte är i vägen för varandra. Om något oförutsett inträffar kan kontrolloperatören slå av processen och dumprarna kan även slås av från hjullastaren. Vad gäller miljö och ekonomi är resultaten så här långt bättre än förväntat. Efter tio veckors testkörning visade mätningarna att koldioxidutsläppen minskat med 98 procent. Samtidigt hade energikostnaden minskat med 70 procent och operatörskostnaden hade minskat med 40 procent.

Minst lika viktigt som miljö och ekonomi är att testa hur maskinerna fungerar i produktion på en verklig arbetsplats. Det är ett nödvändigt steg innan systemet kan börja marknadsföras till kunder. Och konceptet kommer troligen inte att fungera över allt.

Uwe Müller, Volvo CE, som är projektledare
för Electric Site.

– Det krävs att man som täktägare har stora volymer om det ska bli lönsamt och fungera effektivt, säger Uwe Müller, som är projektledare för Electric Site på Volvo CE.

Än återstår en hel del arbete innan konceptet Electric Site kan lanseras på marknaden. Maskinerna är prototyper och det hela är än så länge ett forskningsprojekt där aktörerna fortfarande lär sig, justerar och testar nya lösningar.

– Tillsammans med våra partners Skanska, Energimyndigheten, Mälardalens högskola och Linköpings universitet har vi med Electric Site verkligen utmanat oss att våga tänja på traditionella arbetssätt och i princip ta oss an att revolutionera industrin, säger Anne Bast.

 

Hedersomnämnanden

Ett pris för bästa teknik kan bara ha en vinnare. Men det är inte lätt att ta sig till finalomgången, och därför delar vi ut hedersomnämnanden till de fem finalister som inte nådde ända fram:

PON EQUIPMENT NORGE
Har konverterat en 25-tons standardgrävare till eldrift med batterier. 323F Z-line är en maskin i produktion hos byggbolag.

CASE
För hjullastarna i G-serien vars design med välvd frontruta, placering av motor och kylare ger utmärkt sikt runt om.

HITACHI
Sensorer i motor och hydraulsystem skickar kontinuerligt information om motoroljans och hydrauloljans kondition till maskinägaren.

ENGCON
För ett modulbyggt redskapsfäste där antalet hydraulslangar har minimerats till endast två. Enklare att montera och serva.

JCB
För nya X-serien bandgrävare, som i princip är helt nykonstruerad för att få en starkare, tåligare, mer bränslesnål maskin med förarmiljön i centrum.

Taggar: , , ,

Publicerad den: 2018.12.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare