De två nya maskinerna har samma terrängprestanda som konventionella modeller Med en nyttolast på 29 ton respektive 39 ton är dessa mäktiga maskiner nu bland de största i Volvos elektriska sortiment.
– De här eldrivna dumprarna är ett stort steg framåt i vår ambition att minska koldioxidutsläppen i anläggningsbranschen och kombinerar samma oslagbara prestanda som våra kunder känner till och älskar, med en mer hållbar drift. Som världens första batteridrivna ramstyrda dumprar i sin storleksklass är vi stolta över att fortsätta utveckla vår portfölj genom att föra in vår elteknik i världsklass i ett helt nytt segment, säger Mats Sköldberg, teknikchef för Volvo CE.
Båda maskinerna har drifttid på 4 till 4,5 timmar för de flesta användningsområden, även om högenergijobb kan kräva tätare laddning. De kan till och med ha en körtid på upp till sju timmar beroende på körförhållandena. Idealiska användningsområden är lastning i nedförsbackar och tomkörning i uppförsbackar, tunnelarbeten, stenbrott och underjordsarbeten där det är viktigt att minska utsläppen.
Snabbladdning från 20-80 procent på cirka en timme möjliggörs med hjälp av en DC-laddningslösning med maximal laddningskapacitet på 350 kW.
Lanseringen kommer inte bara 60 år efter att Volvo CE var pionjär med världens första ramstyrda dumper, utan också kort efter att företaget nyligen presenterade en ny generation konventionella ramstyrda dumprar.