Volvos Mats Edenborg på plats vid vulkanen Mayon i Filipinerna. Volvo CE är marknadsledande i landet. Foto: Sonny Gomies och Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.12.17

Volvomaskiner tuktar vulkan

Reportage: Varje dag mullrar det hotfullt i marken vid vulkanen Mayon. I januari i år brakade helvetet loss igen och väsande ångor stiger ännu mot himlen. Nu rullar Volvomaskinerna in för att hjälpa människor och tukta Filipinernas mest aktiva vulkan.

Låst innehåll

Mats Edenborg sitter ner och lyssnar på platschefen Randolph G. Zuñiga på byggföretaget Sunwest i Legazpi. Utanför rasar ett varmt och överraskande skyfall som hörs in på kontoret. Zuñiga ser trött och upptagen ut och ställer frågor om Volvos maskiner:
– Hur många har vi köpt i år, ropar han ut över kontoret, och hur går dom? Vad betalar vi för det?…

Mats Edenborg som är marknads- och kommunikationschef inom Volvo CE:s region i Asien och stillahavsområdet är på besök hos byggföretaget med Volvoleverantören Civic i Filipinerna. Sunwest är en storkund och Civic har valt att öppna ett helt nytt kontor och verkstad för att Sunwest ska fortsätta att satsa på Volvomaskiner och få all tänkbar service. Det är ett viktigt möte. Hit ut till Legazpi kan inte Edenborg åka varje månad. Han behöver också se hur leverantören Civic arbetar och hur Volvo CE kan hjälpa till.
– Det här Caretrack, all data vi kan få in. Ni måste visa oss vad vi kan ha det till för det är inte helt klart alltid, säger Zuñiga och kastar en frågande blick mot Edenborg, som dock får hjälp av Civics chef i Legazpi, Zacarias Gaspar Mendoza.

ANNONS:

Kanalerna går ner från vulkanen ner mot havet. Här ska både vatten och lava strömma fram.

– Vi har all kunskap om det och har informationen om maskinerna och var de är. Vi ska hjälpa till, säger Mendoza för att lugna ner Zuñiga.

Helt otippat är faktiskt Volvo CE marknadsledande i Filipinerna. Det är lite som att en humla inte borde kunna flyga. Så kallade premiummaskiner är dyra för entreprenörerna i den här ekonomin. Just nu står marknaden och väger. Kineserna kommer väldigt aggressivt in och för Volvo CE är det här en match som man måste vinna. Stora pengar står på spel. Filippinska staten satsar motsvarande 1 800 miljarder kronor på infrastruktur fram till 2022. Marknaden är redan enormt het och kommer att bli en av de absolut viktigaste i den här regionen de kommande åren. Totalmarknaden för anläggningsmaskiner växte förra året med 30 procent i Filippinerna och Volvo CE kan konstatera att de nästan har tillverkat var fjärde maskin som nådde marknaden här förra året.
– Det är framför allt bandgrävare på 20-ton som är stora här. Vi har i den här regionen nyss lanserat en helt ny maskin som är anpassad efter de behov som finns här. EC 200. Vi har redan sålt ett bra antal och Sunwest har investerat i flera, bland annat för arbetet med att bygga de här avrinningskanalerna för vatten sand och lava runt vulkanen, säger Edenborg.

”Bristen på maskinförare
är så stor att regeringen
snabbutbildar på en månad.”

Låt oss bara stanna till lite här. Snart tillbaka till både vulkanen och Mats Edenborg. Först siffror som ger en bild av läget i det här landet just nu:
Filipinerna är en av de tio snabbaste växande ekonomierna i världen och växer med sex procent om året just nu. Alla maskiner till byggindustrin måste importeras. 107 miljoner människor bor här på en yta som är klart mindre än Sveriges. 11 miljoner filipiner arbetar utomlands. 3,6 miljoner människor arbetar i landets byggsektor. Behovet av arbetskraft i byggbranschen beräknas vara ytterligare en miljon personer för att klara de beslutade byggplanerna. Bristen på maskinförare är så stor att regeringen snabbutbildar på en månad och lyckas få ut cirka 600 nya om året. Kvinnliga maskinförare blir allt mer intressanta för att nå målet. En maskinförare tjänar cirka 6 000 kronor i månaden, vilket är en attraktiv lön i Filipinerna.

Tillbaka till den 2 462 meter höga vulkanen Mayon, som inte bara är obehagligt aktiv, utan även utnämnd till världens snyggaste vulkan (Mayon betyder vacker kvinna). Byggbolaget Sunwest har fått det statliga kontraktet och detta är ett arbete som inte bara kommer att rädda byar, utan även ger ett utomordentligt råmaterial för att tillverka betong i världsklass. När kanalerna är färdiga kommer regnet ta med sig vulkansand ner som samlas upp och går direkt till betongindustrin. Trots att vulkanen är en nationalpark bor här mängder av människor som lever på jordbruket. Utan kanaler som har byggts och byggs nu blir byarna översvämmade när vatten strömmar ner längs de branta kanterna. Vid utbrott räknar myndigheterna med att även lavan ska ta vägen via kanalerna. Men evakueringar slipper man inte. Smäller Mayon så är det bara att fly hals över huvud. Oavsett kanalerna.

Volvos Mats Edenborg får både ris och ros av Sunwests platschef Randolph G. Zuñiga när han kommer på besök.

– Människor som bor här är glada att det här arbetet blir gjort. De är orolig ofta, för det känns och hörs muller varje dag, berättar projektchefen på Sunwest, som åker moped upp och ner längs bygget för att kolla att allt rullar på enligt tidschemat.

Regnperioden börjar gå mot sitt slut så arbetet blir allt lättare. Mats Edenborg är inte förvånad över att Volvo CE gör så bra ifrån sig på den här marknaden. Det hela har faktiskt sitt ursprung ur en rejäl finanskris i Sydkorea. Det var nämligen efter den som Samsung konstaterade att bolagets tillverkning av anläggningsmaskiner möjligen kunde vara till salu om rätt bud och köpare dök upp.

– Jag var med under den här tiden när Volvo CE förvärvade Samsung. Det var en intressant tid och man ska komma ihåg att Volvo faktiskt inte hade några grävmaskiner på band på den här tiden. Utan det här förvärvet så hade vi ju såklart aldrig kunnat bli marknadsledare i Filipinerna.

I år är det dessutom 20-årsjubileum för Volvos förvärv av Samsung. Under de här åren har fabriken i Sydkorea tillverkat och fått ut 200 000 maskiner i runda slängar. Inom Volvo CE räknas detta steg i utvecklingen som centralt och kanske bolagets mest lyckade förvärv hittills.

Bandgrävarna från Sydkorea har med Volvos hjälp gått från en koreansk maskin till en premiummaskin som kunderna rankar som jämbördig med jättar som Komatsu och Caterpillar. Mats Edenborg har för övrigt gjort en uppseendeväckande karriär inom Volvokoncernen. Mer eller mindre omvänd mot vad som brukar vara vanligt. Som centralt ansvarig för press och kommunikation inom hela Volvokoncernen under åren då Leif Johansson var koncernchef har han arbetat extremt tätt tillsammans med ledningen med en rad historiska beslut inom Volvo.

”Det var en intressant
tid 
och man ska komma ihåg
att 
Volvo faktiskt inte hade
några 
grävmaskiner på band
på den 
här tiden.”

– En av de ganska omfattande förändringarna inom Volvo var ju när fordonstillverkningen såldes. Det engagerade många i Sverige. Men det har ju blivit väldigt bra och filosofin bakom då det beslutet fattades var ju bland annat att det inte gick att hitta tydliga synergieffekter där som mellan de andra enheterna. Mats Edenborg har alltså gått från de fina styrelserummen rakt ut till slutkund på bullriga och leriga byggarbetsplatser i Sydostasien. Helt annorlunda, men intressant och roligt, tycker han.

– Marknaden i den här regionen är ju mindre mogen än i Europa och det kräver ett litet annat arbetssätt. Vi måste erbjuda produktprogrammet såklart, men ett kunderbjudande som gör att de vågar investera i våra maskiner. Där vill jag understryka att det är helt avgörande att vi har ett bra partnerskap på plats med lokala leverantörer som kan sin marknad och är villiga att satsa. När det gäller Civic här i Filipinerna så är det enormt bra. De lägger ner väldigt mycket fokus på att kunna ge all service och underhåll som krävs och för oss gäller det att ständigt se till att vi vet hur vi kan hjälpa till.

Civics ägare och vd Anthony Ngo söker tidningen upp på en mässa i Manila. Med europeiska mått är det en liten mässa, men alla nyckelpersoner i branschen kommer att vara på plats. Viktigt för Civic att synas här.
– Vi har arbetat med Volvo sedan 1982. Våra kunder finns inom byggbranschen, men även inom gruvindustrin som är stor här. Det är en väldigt intressant tid nu. Regeringens satsning på infrastruktur som går under benämningen Build, build, build (Bygg, bygg, bygg), ger stora möjligheter för oss att växa. Vi har varit marknadsledande med Volvos maskiner i sju år nu. Men i jämförelse med andra maskiner så är Volvo ganska dyr. Vi har därför fokuserat på service och underhåll och säljer egentligen effektivitet där stillestånd inte ska finnas, säger Anthony Ngo.

”Det är bra att det kommer
fler kvinnor. Inte så konstigt
heller. Allt killar kan göra
kan tjejer också göra.” 

 

Men hur ska ni växa när det inte finns maskinförare?
– Det är sant, det är ett bekymmer. Men vi utbildar själva och tillsammans med våra kunder. Gärna kvinnor faktiskt. Vi ser att det tar till sig utbildningen bättre, gör som de blir tillsagda och arbetar mjukare och säkrare. Det gör att maskinerna håller bättre och stillestånden minskar. För oss är det viktigt för vi hyr också ut maskiner med förare till våra kunder. Men i Filipinerna har branschen flera bekymmer. De som Civic utbildar blir direkt attraktiva även utomlands där lönerna är högre. Tidningen talar med flera som drömmer om en karriär utomlands. Ska förare och tekniker stanna måste lönerna upp. Hur det kommer att gå är oklart.

Myrna Solomon har fått sitt drömjobb som
maskinförare. Som många filipiner drömmer
hon dock om jobb utomlands med bättre lön.

– Med bättre löner kan också många byggnadsarbetare, tekniker och maskinförare kanske vända hem igen, hoppas Anthony Ngo.

Civic och Anthony Ngo slåss nu med Komatsu och Caterpillar som största konkurrenter. Men i Legazpi vid vulkanens fot och i ”lavakanalerna” syns bara Volvos maskiner. En av förarna som gör jobbet här är Myrna Solomon, en av de nya kvinnorna som nu kommer in i branschen i Filipinerna.

– Det är bra att det kommer fler kvinnor. Inte så konstigt heller. Allt killar kan göra kan tjejer också göra. Vi är inte så självsäkra som killarna men det gör bara att vi kör säkrare och tar färre risker. Det är ett svårt tufft jobb, men roligt, förklarar hon.

Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.12.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare